I dag den 19 / 2 2017 har vi aktiverat qrp gruppen i Uppsala Radioklubb. Vi har satt som mål att:

Aktivera amatörradio fältmässigt i naturen
Aktivera kvarnar och fyrar, SMSS, SMFF
Göra korta utflykter i närområdet över dagen
Vara nybörjare behjälpliga i deras uppstart.
På enklaste sätt marknadsföra vår hobby genom information till allmänhet och intresserade.

Arbeta för en god amatörradioanda med god trafikdisciplin och gott socialt bemötande

Just nu håller våra nybörjare på med anskaffning av utrustning och bygge av bl.a. antenner lämpliga för fältmässig trafik.
Planer finns på besök till Hjortmossberget under våren samt några andra ännu ej nämnda platser. Löpande deltaga i SMSS och SMFF. Deltaga i kvarnhelgen den 13 - 14 Maj samt i fyrhelgen i höst. Dessutom kan vi komma att aktivera portabeltesterna.

Till klubben har även skänkts ett 18 A blygel batteri som är tänkt som lånebatteri. Tack för det SA5DAG.

Närvarande i dagens träff var SM5MEK,SA5DAG, SA5BVE, SM5CQR+ XYL, SM58383. En sådan här balun byggdes i dag (9:1), första steget till en fältmässig ändmatad RW på 17,2 meter.