Så du vill bli sändaramatör?

Det är mycket glädjande att höra! Du är så välkommen till denna världens finaste gemenskap!

Vad är amatörradio egentligen?

Amatörradio är en hobby som (för det mesta) handlar om att upprätta dubbelriktade radioförbindelser mellan enskilda radioamatörer (personer). Dessa radioamatörer kan vara allt mellan 100 meter ifrån varandra till andra sidan jordklotet. Utmaningen handlar om att behärska den teknik som finns tillgänglig, förstå och kunna utnyttja olika singnalutbredningsprinciper och fenomen, utveckla och bygga utrustning (för den som vill, annars går det bra att köpa färdiga prylar) och slutligen bli skicklig på att använda den.
Amatörradio är alltså en teknisk och social hobby som handlar om att använda radioteknik för att kommunicera med andra människor. Amatörradio är däremot inte rundradio. Dvs. vi sänder inte ut nyheter, intervjuer eller musik på samma sätt som Sveriges Radio och andra rundradiostationer gör.

Några andra myter om amatörradio:

Amatörer sänder bara morse! - Vissa gör det, vissa gör det inte. Att lära sig morse är en utmaning och vissa gillar utmaningar.
Man måste kunna morse! - Nej. Fram tills för ungefär 10 år sen var det ett krav för att få sända på kortvågsbanden. Detta krav är nu borta.
Det är bara gammal teknik! - Den teknik som vi idag använder är mycket modern. Amatörradion har hela tiden legat i fas med den modernaste radiotekniken. Utevecklingen inom digital signalbehandling har förändrat allt!
Det är bara gamla gubbar! - Amatörradion har en stark ungdomsrörelse. Traditionellt var det mestadels män, men det ändras snabbt.
Varför hålla på när det finns internet? - Varför fiskar folk när ICA har en frysdisk? För att det är kul!

Hur blir jag radioamatör?

Ordet radioamatör kommer från franskan och betyder i princip någon som älskar radio. Har du ett intresse för radio så är du redan på sätt och vis radioamatör.

Traditionellt delas radioamatörer in i två grupper:
- Lyssnaramatörer som är mest intresserade av att lyssna (ta emot) på radiosignaler och
- Sändaramatörer som även sänder radiosignaler.

Det finns inga formella krav för att bli lyssnaramatör, det är bara att skaffa mottagare, kasta upp en antenn och lyssna på allt världen (och kosmos) har att säga. Du kanske vill kunna skicka iväg bekräftelser till dom stationer du hör, då kan det vara bra med en s.k. lyssnarsignal. Den ansöker du om hos Sveriges Sändaramatörer.

Vill du (lagligt) sända radiosignaler behöver du ett certifikat, alltså ett intyg att du har dom kunskaper som krävs för att sända. Ett certifikat samt en personlig anropssignal (som blir din identitet i etern) får du efter att ha avlagt och fått godkänt på ett prov som PTS (Post- och Telestyrelsen) har tagit fram. Provet består av två delar där du skall visa upp dina kunskaper i dels dom reglementen som du skall följa som sändaramatör dels visa att du behärskar den teknik som du kommer använda.

Det är nämligen ett privilegium att få sända radio på det sätt som amatörer gör och det måste ske under ordnade former. Det finns många andra som använder radiospektrat, inte bara amatörer, vi får absolut inte orsaka störningar för dom eller andra radioamatörer för den delen.
Det är inte heller helt riskfritt. All radioteknik bygger på el. Elen kan vara mycket farligt om man inte vet hur man skall handskas med den.

För att klara dessa prov och bli en bra sändaramatör behöver du plugga en del. Du kanske redan kan en hel del om radioteknik och elektronik? Då kommer du få det lite lättare med dom delarna, men du behöver fortfarande plugga på reglementet och alla dom tekniska saker som är specifika för just amatörradio. Du kan givetvis plugga in allting själv men dom flesta föredrar att gå en kurs.

Kurs på SK5DB Uppsala Radioklubb
Uppsala Radioklubb har ordnat flera lyckade certifikatkurser de senaste åren.
När covid19-pandemin bröt ut mitt under en pågående kurs var vi en av de första klubbarna att snabbt ställa om och övergå till utbildning digitalt via Zoom. Ett koncept som visat sig fungera mycket bra med deltagare från flera delar av Sverige.

Är det mycket att plugga in?
Jo, det är en hel del självstudier. Det hänger såklart lite på dina förkunskaper, det blir lite lättare om du har läst matte och fysik på gymnasiet men har du inte gjort det så är det inget hinder.

Vi vill också göra lite reklam för vårt riksförbund.
Vår klubb är ansluten till Sveriges Sändaramatörer, det svenska IARU* förbundet.
Det kan vara nyttigt för dig att gå med i SSA, dels stöttar du SSA som bevakar våra rättigheter i Sverige, dels får du QTC (vår utmärkta tidning) och så får du även QSL** hantering.
Medlemskapet kostar 170 kr/år t.o.m 29 års ålder och sedan 480 kr/år från 30 års ålder. Du blir medlem på SSA:s hemsida.

Obs! Det finns inget krav att på medlemskap i SSA, för vare sig medlemskap i SK5DB Uppsala Radioklubb, för att delta i kurs, för att skriva provet eller för att få ett certifikat utfärdat. Du kan välja att inte gå med alls eller vänta tills du har fått ditt certifikat. SSA brukar ha rabatt på medlemsavgiften om man ansöker om medlemskap vid provskrivningen.

Låter detta som något för dig är du välkommen att fylla i intresseanmälan som du hittar i menyn Bli Radioamatör så kommer vi höra av oss när nästa kurs börjar närma sig.

Se även information från SSA om att  Bli radioamatör http://www.ssa.se/amatorradio/bli-radioamator/

*IARU står för International Amateur Radio Union och är det internationella amatörradioförbundet som bevakar vår rättigheter på global nivå. Dom flesta nationella förbunden är anslutna till IARU.
**QSL är vykortsliknande bekräftelser som radioamatörer skickar till varandra för att bekräfta att man har haft kontakt, med dessa kan man sedan söka olika diplom eller bara ha som en samling.