Roslagens Sändareamatörer och Uppsala Radioklubb bjuder in till Radioträff vid Österbybruks herrgård 2023-08-19 kl 11.00

Bilder från SK5RO:s hemsida

Vi samlas kl 11.00 och etablerar oss i längan bild 1 i ett bås per demonstration. Avsikten är att så många som möjligt tar med sig sin QRP-rigg och visar upp den, uppkopplad mot en lämplig antenn. Vi tittar, testar och pratar erfarenheter. Tag med en stol. Även elektrisk ström tar man med sig. Inga uttag finns!

Parkera på anvisade platser enligt P på bilden. Bild 2 visar var vi hittar vårt kafé.

Bild 3 visar Herrgårdsbyggnaden där de som går den guidade turen samlas. Mer information i texten. Träffen rundar vi av vid 3-tiden och ser till att städa efter oss.

oversikt omraade

Adress till Österbybruks Herrgård är: Herrgårdsvägen 5, Österbybruk

langan med tak

Bild 1

På byggnaden till vänster finns en rad fack att krypa in för skydd mot väder och vind. Ett fack per demonstration. Bord finns att låna men ta med stolar till dig själv och besökare. Du bär in dina saker, eller eventuellt åker in med bilen och lastar av. Antenn får var och en fundera över. Det finns träd som ni ser på bilden, men ta med lång koax om du vill använda dom. Orangeriet längst bort är klart sevärt så ta en promenad dit och strosa runt.

cafe bistro

Bild 2

Kaffe med dopp eller god mat kan man få på Bistro Jernet mitt emot där vi står med vår demonstration. Var och en står för sina egna kostnader denna träff. Inget ordnat fika som på våra medlemsmöten. I samma byggnad finns även vagnsmuseum om det är öppet. Klart sevärt.

herrgarden osterbybruk

Bild 3

Den som vill gå en guidad tur och se historiska salar på Herrgården samt brukets smedja, en av världens äldsta helt bevarad, samlas man strax före kl 13.00 på trappen framför herrgårdsbyggnaden. Rundan tar c:a 90 minuter. Priset är 130:- och kan betalas med Swish vid start. Var och en svarar för sin kostnad.

Denna träff med våra två radioklubbar är inget möte med föredrag eller aktiviteter som ordnas utan man kommer dit, kolla QRP, pratar erfarenheter, testar riggar och tar en fika eller lunch. En riktig snackträff för oss nördar som gillar köra QRP /P. Det har hänt mycket på senaste åren.

Tag med era respektive eller kanske en riktig familjeutflykt med ungar och hundar….

Varmt välkomna till denna radioträff. Som sagt är detta en träff där vi kollar på varandras QRP-riggar.
Inget föredrag eller annan aktivitet och ingen föranmälan behövs.

Styrelserna SK5RO & SK5DB

Info från Martin SM5XSH:

Jag har besökt Österbybruks Herrgård tillsammans med representanter från SK5RO för att titta på vad som fanns att göra för både radiofolk och eventuella medföljande.

Här finns mycket att se och göra för de som vill se på något annat än radio-apparater och antenner!
Det finns en Bistro/Cafe där de som vill äta något kan köpa det dom vill ha. Allt från rejäl lunch till en glass.
Ett Orangeri med mycket kulturväxter, en fantastisk herrgårdspark, promenadstigar, en smedja (som eventuellt är öppen), flera butiker och möjlighet att delta på en guidad visning av herrgården och vallonsmedjan (startar 13:00).

Och en fantastisk miljö!

Så passa på att ta med familj eller vän på träffen!

Om du vill visa-testa till portabelutrustning, så ta med stolar och bord och om du behöver något för att få upp antenner.
Vi får använda ett område under tak (kanske 100 m långt!) mycket nära Bistron. Så regn klarar vi, men vi har inte tillgång till träd för antenntrådar.
Det går att lasta av saker från bil, men bilen måste sedan stå på parkeringsplats utanför "vårt" område.
Ingen el finns, så du måste driva din utrustning som du vill visa upp med eget batteri.