Uppsala Radioklubb, SK5DB

Uppsala radioklubb har funnits sedan 50-talet och har medlemmar både från Uppsala och andra delar av landet.
Information om styrelsen och våra funktionärer finner ni i menyn under Om SK5DB / Styrelse.

Vi har öppet hus i klubbstugan på måndagar från kl 19.00. Välkommen in på besök.
Första helgfria måndagen i månaden är det styrelsemöte.

Klubbstugan i Nåntuna söder om Uppsala.

I vår klubbstuga har vi utrustning för både kortvåg, VHF och UHF med möjlighet att köra contest och DX samt alldeles vanliga QSO:n.
Det finns en mast på ca. 20 meter med en tre elements beam för 10-15-20m samt ett element för 40m, en 3 elements beam för 12 och 17m, en 5 elements beam för 6m och en vertikal dipol för 6m. Deltaloop för 30m bandet, longwire för 160m och BC-DX, flera trådantenner (fn. FD4 och 80M dipol) finns uppspända kring stugan.

Utrustning finns också för digitala moder.
Vi har även en mast på 15 meter som är tänkt att utrustas med antenner för satellit-trafik på VHF och UHF.

Tack vare några av våra medlemmar finns det flera riggar och även ett slutsteg på 500W för medlemmar att använda.

masterna.jpg
Masterna

En mycket föråldrad bild på setupen i shacket.

Utanför klubbstugan har vi tillgång till en stor gräsyta där vi varje år arrangerar Uppsala möte på Sveriges nationaldag.
( Om vi får upp partytältet innan det är dags att gå hem )

Föreningens organisations nummer är 802437-0929