Under 2013 firade vi 50 år som modern radioklubb, men föreningen har som radioklubb funnits sedan 1923. Förklaring på denna dubbelnatur finns i skriften som här ligger som PDF.

Längre ner på sidan kan ni även ladda hem diverse historiska dokument som PDF.

Historien om antennmasten
Berättat för Kurt BKK 060228 av Olov, numera SM6PAG.

Masten byggdes 1973-75 och har haft växlande antennutrustning i toppen. Själva masten var 19,5 m + topprör. Ham 3 el 4 rotor.
Efter flytten av klubblokal från Jälla (1987-88)fick masten 2 st 2m-antenner. Deltog i jobbet gjorde Olov PAG, Lennart PAV (silent key Estonia), Hasse PMR och Greger PEY.

1989 vek sig masten mot stugan, bottensektionen hade givit sig. Kommunen med kran riktade upp den och Hasse PMR svetsade förstärkningar.

Våren 1991 gjordes det stora jobbet av samma gäng när 4 st CueDee 16 el för vardera 2m och 70cm monterades på ett nytt 5m topprör som Bert GSH fixade fram.
I en låda med skruvlås uppe vid rotorn monterades preampar och reläer uppvärmda av ett motstånd.
Matningskablarna var 2 st 1 tums koaxer + RG213 för en rundstrålande toppantenn för 2m.

Under 90-talet kördes sedan 2/70-tester med fina resultat. TV-Störningar hos grannarna i det nya villaområdet avhjälptes vartefter, men blev till slut ett allt större problem. Intresset för testkörande svalnade och efter några år slutade även vissa antenner att fungera.

Vintern 2005/06 upptäcktes att toppröret hade släppt från rotorn och halkat ned vid sidan om den så att hela antennpaketet lutade. Åtgärder diskuterades under året, men till sist beslutades att vi måste fälla masten.

061030 hade Sven-Erik YZE ordnat sky-lift och granne med traktorgrävare samt Göran CRV som kapade klammor och demonterade antennerna från liftkorgen. Allt kom ner i bra skick. Demonteringen fortsatte sedan av Rune CUI, Kurt BKK, Rolf CQR, Sven OIR (som även filmade). Alla användbara antenner och stackningsrör/fästen togs om hand av Rune CUI tv.

Masten kapades sedan, först benet mot grusplanen och sedan de två motstående nästan helt, sedan drogs masten omkull med traktorgrävaren. Den hade nu stått i 31 år.

Masten var ordentligt rostig, bl a var en bult helt utan mutter och gänga, så vid "fel" vindriktning hade den säkert vikt sig där, ca 1/3 från toppen. Resterna går till skrot, förhoppningsvis jämnar inkomst av detta och frakten ut varandra. Kranhyran beräknas bli drygt 2000 kr.

Hör gärna av er till styrelsen om ni har mer info om masthistorien!
Genom Kurt BKK 061111.