Uppsala radioklubb hälsar alla radiointresserade välkomna till vår årliga fieldday Uppsala möte på Sveriges nationaldag den 6e juni.

Om du redan är radioamatör eller bara nyfiken på vår roliga hobby spelar ingen roll. ALLA är välkomna.
Det finns operatörer på plats hela dagen som kan visa upp klubbstationen och de som vill kan även prova på att få kontakt via radion.

Årets tema är 6M+ vilket innebär att vi försöker aktivera frekvenser från 50MHz och uppåt beroende på dagens konditioner.

Klubbens ordförande Juliusz SA5JUS kommer hålla föredraget  "Amatörradio via satellit".
Efter föredraget försöker vi få kontakt via satelllit med en handapparat och en enkel hembyggd antenn.

sat_ant.jpg
Måttbandsantenn för satellitkommunikation

Hålltider för dagen.

10.00 Uppsala möte öppnar och gästerna väller in

11.00 Första kaffet säljs och vi tänder grillen.

12.00 Föredrag om Amatörradio via satellit inne i scoutstugan.

12.30 Teori blir praktik när vi provar satellitkommunikation.

Ett större partytält ser till att vi kan hålla öppet oavsett väder men vi har beställt sol och värme.

Fika och korv med bröd kommer finnas till försäljning under dagen till bra pris.

Det finns gott om plats och träd på gården för de som vill ta med sin radio och köra lite portabelt.

Inlotsning via någon av våra repeatrar på 145,750 FM alternativt 434,750 FM(82,5Hz subton).
Vi passar även talgrupp 2405 på DMR via brandmeister. Repeater i uppsala är SG5DV/R på 434.5875 -2 CC5

Klubbstugan ligger i Nåntuna lite söder om Uppsala. Det finns plats för bilar på gården och stadsbussen stannar bara några hundra meter bort.

Ni som kommer med bil kommer behöva köra en kort bit på en gång och cykelväg.
Klubben har tillstånd till detta men det ska ske med stor försiktighet och i gångfart.

VÄLKOMNA!