Genomförda samband 2010

Publicerad lördag, 06 februari 2010

 

2010-10-30 Skepptuna, rally med 5 sträckor.

Vissa dubbleringar av sträckorna minskade antalet operatörer, men de som var där fick ju istället jobba mer :-)

Operatörer från URK: KJJ, BCG och CQR 

 

 

2010-09-19 Almunge "Bygg Construct Sprinten"

Veteran från ARC-rallyt agerade förbil, Ford Cortina.

Ford Cortina förbil.jpg

I år hade man vänt på sträckan så starten var längst norrut. Ett kraftigt regn dagen innan höll på att spoliera tävlingen eftersom både depåområdet och åkern där de tävlande skulle vänta, var väldigt blöta med risk för "lervälling". Bra insats av frivilliga löste dock problemet.

Man hade även asfalterat "startplattan" för att slippa köra sönder vägen för de boende där. De tre varven med ca 70 tävlande gjorde dock vägen i stort behov av en väghyvel efteråt!

För ovanlighets skull dök en radioamatör upp som tävlande också. Startnr 2 var Kåre, SM5GRD som kartläsare och brodern Ola som förare. De kör för Mälaröarnas MK i Volvo original / Grupp N och turas om med att köra och läsa karta. Härnedan på startlinjen!

alt

Sambandet var inom handapparatavstånd, BKK i start, Rolf CQR som vägvakt ca 500 m från mål där Magnus SA5BCG stod. Ganska många avåkningar, en del där vi stoppade starten tills hinder undanröjts. Motorklubben hade även tänkt låna PMR-stationer av oss till sina funktionärer, men istället hyrt in Motorolastationer. Vi lånade ut 2m-riggar till Rescuebil och funktionär i målet för medlyssning.

Tidtagningen med klocka och fotocell som sände tid till tidtagningen i målet fungerade fint, dock varnade startklockan för Low Batt. mot slutet av tävlingen. Snabb urkoppling av yttre reservbatteri löste det. Startnummer till målet och körtiden utväxlades via jaktkanal 1, 155,425 MHz.

Operatörer alltså:

URK: BKK, CQR, SA5BCG

100828 ARC-rallyt i Almunge åt Almunge Motorklubb

Kördes i lagom fint wx, 4 gr i Östervåla vid avresa men steg till runt 15 under dagen. Sekretariat i lärarmatsalen som vanligt tillsammans med det trevliga värmländska datafolket från Race Consulting. 7 specialsträckor kördes, varav 2 var samma och en nästan samma sträckning. 7 op jobbade "dubbelt".

Antenner på basen X300 + 3 el Quad mot Knutbysträckan. Vidare hade Micke, NVC riggat masten vid västra änden av Kågarån (mål) och länkade till basen på 70cm. SS1 var 15,2 km med NVF i start, SYT vägvakt Vadet och KJJ mål Hagby. Även 6m användes mellan start o mål. Lite svaga signaler från starten pga "batterisparande" lågeffekt, men läsbart.

Problemplatsen Ekebysträckans mål vid utfarten till 282 bemannade Rolf CQR. Berget som skymde "sikten" mot basen bestegs med mast och 30 m koax vilket gav fina signalstyrkor, särskilt till PEY "kräftbur".

I övrigt improviserades tidrapportering från SS3/7 i sista stund, Road Book var klar så sent att felaktiga tider gavs i nätskissen, men tidsplanen hölls rakt igenom med endast en halvtimmes försening till slut.

Operatörer:

URK: BKK PEY bas, NVF x2, KJJ x2, CQR x2, SA5BCG, WRT, SYT

ERaK: NVF x2, TRI x2, TNK x2, NVC x2,


100620 Films MK FirstStop sprinten, Bergby Vendel

Tävlingscentrum var motorstadion där Rhoyne NVF höll i basen. Tävlingen kördes 3 gånger på en drygt 3 km sträcka nordost därom. Sträckan var en lagom krokig/backig grusväg där vissa tävlande körde fortare än sin förmåga och hamnade i terrängen. Inga personskador, men några stopp så att Rescuebil med sträckchef fick åka igenom sträckan. Omväxlande regnskurar och mygg förhöjde naturupplevelsen :-) 

Radioavstånd max 5 km, så det gick med handapparater, men som vanligt garderade vi med master/länkar. Motorklubbens tänkta samband med tidrapportering mellan start och mål fungerade inte, så vi fick i all hast improvisera en lösning på dett via vårt samband.

BKK i starten rapporterade varje bils startminut; "START, nrxxx, hhmm". KJJ i målet rapporterade; "MÅL, nrxxx, mmssdd (startnr minut, sekund, tiondelar)". Rhoyne lyssnade och skrev för brinnande livet, endast omfrågningar gjordes. Avprickning löstes automatiskt, hade KJJ rapporterat tid var bilen klar. Eventuella avåkningar/stopp upptäcktes snabbt, dels genom meddelande från de tävlande, dels i tidrapporteringen.

Films MK hade även bra service med utspisning till personalen, goda mackor på förmiddagen och hamburgare till lunch! Det tackar vi extra för!

URK: BKK KJJ

ERaK: NVF

Bild från starten i väntan på tävlande

alt


100613 Klassiska sprinten, Skepptuna MK

Kördes som vanligt på motorbanan Ekbacken + grusväg utanför, 3 gånger. Korta radioavstånd alltså.

URK: SM0KJJ SA5BCG

ERaK: NVF TRI


100612 Bresonstrofén, Rasbo MK. Bild: Ginnie, SM5PEY i "operating position"

alt

Dagen började med kraftigt regn, men det lättade under förmiddagen, medan vinden tilltog. Vi riggade som förra året vår mast med X300 på östra sidan om Hall 2000 och Enköpings mast/X300 på kullen väster om hallen för att täcka sträckorna vid Vattholma/Skyttorp. I stället för lång koax körde vi länk via BKKs bil nedanför kullen. Vi använde även egen frekvens för SS1/SS5 strax söder om Gåvsta som vi nådde bra med magnetfot på fönsterblecket.

Tack vare de 2 antennerna hade vi fullgod förbindelse till alla 3 avlägsna sträckor, Allmänningen (Ramhäll), Golvasta och Forsa.

URK: SM5PEY SM5BKK SM5CQR*2 SM5SYT*2 SM5NVF SA5BCG  SM0KJJ SM5JYP

ERaK: SM5NVF SM5NVC SM5TNK


100529 Midnattsspecialen, Skepptuna MK

Populär tävling som lockade ca 180 tävlande. Det blev i princip 3 timmars körning på varje sträcka. SA5BCG, SM5PEY & SM0KJJ fick full dag eftersom de betjänade både SS1 och SS5 som  kördes på samma sträcka. Häftiga regnskurar kylde ner oss ibland. Nitisk domare lade särskild vikt vid att sambandet skulle fungera och beordrade förbindelseprov på varje sträcka som besöktes. I domarrapporten kom beröm för klockrent samband som tack!

URK: SA5BCG*2 PEY*2 KJJ*2 VZW BKK

ERaK: NVF TNK NVC KFL TRI


100522 Morgongåvasvängen, Sala MK

Sprinttävling där samma sträcka kördes 3 gånger. Enköpingsklubben höll i sambandet.


100214 Skepptuna sprint.
Skepptuna MK körde tävlingen i Östra Sprintcupen på sin motorstadion med angränsande byväg. Fina vinterförhållanden gjorde att avåkningar landade mjukt i drivorna. Enköpings Radioklubb höll i sambandet.
ERaK: NVF TRI.
URK: BKK CQR.
 


100213 Gestrikekannan i Järbo.
Gävle kortvågsamatörer behövde hjälp med operatörer till tävlingen. Man bemannade Bas, sambandsbil, rescuebil och 4 sträckor med totalt 19 man!
Gnistrande vinterväder, -5 i Järbo i mulet väder, -25 längre nordvästut med strålande sol och höga snövallar. Några lyckades trots det hamna i terrängen!
Från URK: BKK JYP.
 

Bild nedan: Radio SS2 vägvakt SM5BKK
alt

 


100206 i Rasbo, HEBO-pokalen
Tävlingen arrangerades i samarbete med Rasbo och Almunge motorklubbar.
Sekretariatet var i Rasbo skola och 4 sträckor låg utspridda runt Länna.
Korta radioavstånd gjorde att sambandet fungerade mycket bra.
Operatörer från URK: PEY WRT CQR SYT KJJ JYP SA5BCG.
ERaK: TRI NVC NVF.

 

 

 

Träffar: 1666

Sök