Mini TX för 20m. Uppdated.26/8

Publicerad tisdag, 21 augusti 2012

 Senaste tiden har vi på klubben fått ihop en mycket enkel sändare för  20m cw qrpp (100mW)
Den består av en transistor 2n2222 som bildar en colpittoscillator med några få kringkomponenter och ett pi filter vid antennen. En sändare för 30m är på gång. Den enas monteras i en liten eldosa av typen kulo. Den andra monteras dold i en leksaksbil.

(24/8
30m oscillatorn nu provad, i dag kom de saknade komponenterna så i morgon kanske jag gör en första cq på 30m.)

Det finns nu planer på en Tuna-Tin 2 sändare. Det är samma drivenhet men följt av ett slutsteg som ger fantastiska 0,5w. HI  Nu finns en moderniserad Tuna Tin 2 med en nycklings trissa.

26/8
Jag har nu provkört 20m sändaren och haft qso med en Tysk station DJ0GD/ qrp Peter, inte så långt från Duisburg nära Holländska gränsen. Han körde med 5w och gav mig 539 vilket jag gav tillbaka.
Min effekt ca. 158mW

20m qrpp sändare gömd i en leksaks limo.

 

Black Widow, vad är det?

Publicerad onsdag, 04 augusti 2010

 Jo det är en bra antenn för portabeltrafik. den är uppbyggd av två spolar som lindats på en 40mm kärna tråd 0,75 kvmm. och matar en radiator avstämd för 20m. Antennen klarar av tre band, 40, 30 och 20 m. Med tuner de flesta band. Den är lämplig att montera på ett 6m metspö. Jag använder 2 jordlinor på min men orginalet använder 6 st. OBS hur de läggs ut.
Orginalet med beskrivning kan du hitta här .

Printad kopia finns i klubblokalen i Nåntuna.

Jag har provat den i fält och är nöjd med dess funktion. Det var enda antenn vid min SOTA tur i Hälsingland 2010. Jag körde hela SM, Z35 och PA land, allt på 40m. Linorna förvaras i röret vid transport och metspöt kan i hopfällt läge användas som vandrings stav. Som markfäste använder jag en skruvmejsel med passande handtag att trä metspöt över. Även naturliga objekt som buskar eller staketstolpar kan användas som fäste för masten.
Även höga träd med grenhöjd mer än 6m kan användas att  hänga upp antennen i.

Men var kommer Black Widow in? Jo den är svartmålad och riktigt "giftig"

/MEK

Mini TRX från Olle Holmstrand (QROlle)

Publicerad torsdag, 22 april 2010

Nu finns den som byggsats.

 

Mini tranceivern för 80m cw från skaparen av qrolleriggarna finns nu hos Electrokit som byggsats för endast 499:- Obs ytmonterade komponenter.

Har du lödit ihop någon byggsats förut och vill pröva på med ytmonterat är detta en kul grej att starta med. Klicka på länken ovan för mer info.
Electrokit har mer som är intressant, kan vara värt ett besök.

 

 

Automatisk antenntuner för qrp.

Publicerad söndag, 06 december 2009

Byggsats eller färdigbyggd. Ja det är frågan, jag valde det roligare valet, att bygga mig en Elecraft auto tuner för max 20w.

Läs mer: Automatisk antenntuner för qrp.

Antennbygge

Publicerad söndag, 08 november 2009

Just nu pågår ett byggexperiment av en kopia av den populära Buddipole.

Läs mer: Antennbygge

Fler artiklar...

Sök